God morotskaka med philadelphiaglasyr

Gjorde idag en underbart god morotskaka med philadelphiaglasyr.
Hittade en fin boggsida där jag vart så otroligt sugen på detta.



Väldigt saftig och god vart den, inte sista gången jag gör denna.



Receptet jag anv låter så här ...

Smet:
2 dl rårörsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
3 dl finrivna morötter

Glasyr:

200g philadelphiaost
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
(Det går såklart att halvera glasyren men jag tycker att det blir godare
när det är ett lite tjockare lager)

Sätt ugnen på 175°. Smörj en rund form med löstagbar kant.
Vispa ägg och socker pösigt med en elvisp.
Blanda sedan ihop de torra ingredienser och vispa runt.
Blanda till sist i morötterna och rör till en jämn smet.
Häll smeten i formen och sätt in i ugnen i 30 minuter. Låt svalna en stund.
Rör ihop ingredienserna till glasyren med en elvisp och bred den över kakan.
Dekorera med lite rivna morötter.

Postat av: Mådde

Morotskaka var de LÄNGE sen jag bakade

tror jag tar och gör en när jag kommer upp till Yttervik, åker på måndag

2012-03-03, 07:52:51 - URL: http://www.mittlivharochnu.blogspot.com
Postat av: Mådde

Nu är vi i Yttervik och jag skall baka i dag..både den här kakan och mina egna "mormors sockerbullar"

2012-03-14, 08:53:42 - URL: http://mittlivharochnu.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!